مدیریت پیمان ساخت

مدیریت پیمان نوعی قرارداد است که، با توجه به قوانین ذکر شده در آن کارفرما، شرکت و یا شخص پیمان کاری را برای مدیریت کل پروژه ساخت، انتخاب می نماید. وظیفه پیمانکار پس از امضای این قرارداد شامل تعیین روش های اجرای پروژه ، تعیین برنامه برای اجرای پروژه، استخدام افراد متخصص در بخش های مختلف پروژه و … می باشد. در ادامه قصد داریم شما را با تعریف مدیریت پیمانکاری به طور کامل آشنا کنیم.

کسی که تحت عنوان پیمانکار مدیریت پروژه ها به عهده دارد درصدی از هزینه های ساخت و ساز را به عنوان حق الزحمه دریافت می نماید. از هر پرداختی به پیمانکار نیز درصدی به عنوان تضمین حسن انجام کار، نزد کارفرما باقی می ماند. که پس از انجام کار و اطمینان از درست انجام شدن کار توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت می شود.

قرارداد مدیریت پیمان به نفع هر دو طرف قرارداد می باشد. کارفرما برای ساخت پروژه هزینه کمتری پرداخت می نماید. زیرا مدیریت و برنامه ریزی پیمانکار به گونه ای است که بهترین کیفیت را با کمترین هزینه ها اجرایی نماید. از طرفی این قرارداد به نفع پیمانکار است. زیرا فقط مدیریت پروژه را به عهده دارد و هزینه ای بابت ساخت پروژه پرداخت نمی کند.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

درصد مدیریت پیمان

در این قرارداد پیمانکار مقداری از هزینه های ساخت را به صورت درصدی از کارفرما دریافت می کند. که معمولا از آن برای تهیه مواد و مصالح اولیه پروژه استفاده می نماید. نحوه پرداخت و دریافت هزینه ها کاملا بر اساس قرارداد تعیین شده مشخص می گردد. سود کارفرما در قرارداد مدیریت پیمان ساخت و ساز ، به این صورت است که هیچ هزینه بالا سری را پرداخت نخواهد کرد. و فقط هزینه های مربوط به تهیه مواد و مصالح، نیروهای انسانی و تجهیزات را به پیمانکار می پردازد.

همچنین سود پیمانکار در این قرارداد به این صورت است که، پیمانکار ساختمان هیچ هزینه ای بابت ساخت پروژه پرداخت نمی کند و هیچگونه تعهدی را بر عهده نمی گیرد. در نهایت به دلیل تخصص و حرفه خود مقداری سود را به صورت درصدی از کل هزینه ها از کارفرما دریافت می نماید. به اینصورت درصد مدیریت پیمان مشخص خواهد شد.

در واقع نمی توان درصد مشخص و ثابتی برای این کار تعیین کرد. مواردی از قبیل وسعت پروژه ، حجم سرمایه گذاری و میزان کار می تواند درصد قرارداد مدیریت پیمان را مشخص نماید. پس با توجه به موارد گفته شده نحوه محاسبه درصد مدیریت پیمان به عواملی همچون نوع توافق بین طرفین ، نوع نقشه اجرایی ، حجم کار و وسعت پروژه ، مقدار مسافت ، شرایط آب و هوای محیط و میزان سرمایه گذاری بستگی خواهد داشت.

مدیریت-پیمان

افراد تاثیرگذار در مدیریت پیمانکاری

  • کارفرما : کارفرما شخصی حقیقی و یا حقوقی می باشد. که ممکن است خود مالک زمین باشد و یا به عنوان معاون مالک، کارفرمای پروژه محسوب شود. او شخصی است که تمامی هزینه های مربوط به ساخت و ساز پروژه را بر عهده دارد. معمولا در قرارداد های بزرگ کارفرما موظف به بیمه کردن طرفین قرارداد می باشد. او تمامی اطلاعات را از طریق مشاور به پیمانکار منتقل می نماید.
  • پیمانکار : یکی از طرفین اصلی قرارداد پیمان مدیریت ، پیمانکار است. پیمانکار شخصی حقیقی و یا حقوقی است، که مسئولیت مدیریت پروژه ساخت و ساز را به عهده دارد. پیمانکار می تواند با رعایت دو اصل قرارداد را قبول نماید. در حالت اول مسئولیت تهیه تمامی تجهیزات، مصالح و نیروی انسانی با شخص پیمانکار می باشد. و به هزینه کلی از طرف کارفرما تعیین می گردد. در حالت دوم تمامی مصالح به وسیله کارفرما تهیه می گردد. و پیمانکار مسئول تهیه تجهیزات و استخدام نیروهای انسانی می باشد. در این صورت بابت تهیه مصالح هزینه ای به پیمانکار تحویل داده نمی شود. و فقط هزینه تهیه تجهیزات و نیروهای انسانی به پیمانکار تحویل داده می شود.
  • مشاور : از دیگر افراد حاضر در قرارداد مدیریت پیمان ساخت و ساز مشاور است. مشاور وظیفه دارد تا پس از مشورت کارفرما با او، قرارداد مناسبی را تنظیم نماید. و سپس بررسی کند که آیا پروژه مطابق با خواسته های کارفرما پیش می رود یا خیر؟ به طور کلی وجود مشاور می تواند ریسک اشتباهات و ضررهای قرارداد را به حداقل برساند. از طرفی وجود مشاور از بروز هرگونه تاخیر غیر مجاز در روند قرارداد و پروژه جلوگیری می نماید.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

ویژگی های قرارداد مدیریت پیمان

  • پیمانکاران می توانند گروهی از افراد متخصص در هر بخش را در ساخت پروژه استخدام نمایند. به این ترتیب روند اجرای پروژه کاملا استاندارد و با رعایت کیفیت های مورد نظر انجام می شود.
  • کارفرما به دلیل اینکه مستقیما یک طرف قرارداد است، می تواند به طور کاملا مستقیم بر روند اجرای پروژه نظارت داشته باشد.
  • استفاده از روش مدیریت پیمان ، می تواند در تسریع روند ساخت پروژه و همچنین کنترل هزینه های ساخت پروژه بسیار موثر باشد.
  • مدیر پیمان مسئولیت اجرای پروژه را به عهده دارد. بنابراین تمامی پیمانکارانی که در حوزه های مختلف مشغول به کار هستند، باید در نهایت تحت امر مدیر پیمان باشند. به همین دلیل احتمال اختلاف نظر در ساخت پروژه به حداقل خواهد رسید.
  • از آنجایی که از تعدادی پیمانکار در ساخت پروژه استفاده می شود. میان آنها رقابت سازنده ای به وجود می آید. و هر کدام از آنها سعی می کنند بهترین کار را از نظر کیفیت، در مناسب ترین زمان تحویل دهند.
  • مدیر پیمان با برنامه ریزی دقیق روند پروژه و همچنین ارائه خدمات پشتیبانی گوناگون، در صورتی که خللی در کار هر کدام از پیمانکاران رخ دهد. با ارائه راهکاری سریع و کاربردی آن را رفع خواهد نمود.
درصد-مدیریت-پیمان

اهداف قرارداد مدیریت پیمان ساخت و اجرا

  • برنامه ریزی: مدیریت پیمان بر اساس برنامه ریزی دقیق مدیر پیمان، پیش می رود. زیرا یکی از اهداف اصلی این قرارداد اجرای پروژه بر اساس برنامه ریزی درست و اصولی می باشد. پیمانکار شخصی است که در این زمینه از تخصص بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل مسئولیت اجرای پروژه به او سپرده می شود.
  • مدیریت بر طراحی: یکی دیگر از اهداف پیمان مدیریت ، طراحی پروژه بر اساس استانداردهای طراحی می باشد. بررسی روند طراحی پروژه و استفاده از نیروهای انسانی مشاور می تواند در نتیجه نهایی پروژه بسیار موثر واقع شود. مدیریت بر طراحی پروژه موجب می شود تا طراحی و ساخت پروژه کاملا مطابق با یکدیگر انجام شوند. در صورتی که طراحی با اشکالاتی همراه باشد. در هنگام ساخت موجب مشکلاتی در روند ساخت پروژه می شود.
  • مدیریت ساخت:  یکی دیگر از اهداف مهم قرارداد پیمانکاری ساختمان ، مدیریت ساخت پروژه می باشد. انتخاب مصالح مصرفی در ساخت پروژه، استخدام نیروهای انسانی فعال، تهیه تدارکات مربوط به ساخت پروژه و همچنین نصب تجهیزات تمامی مواردی هستند که، در مدیریت ساخت پروژه کاملا بر کنترل آن نظارت می شود.
  • مدیریت کیفیت: این بخش از مدیریت پیمان ، شامل نظارت و تهیه تمامی گزارش کارهای روند ساخت پروژه می باشد. کنترل کیفی مواد و مصالح، نظارت بر استانداردهای کیفی بر اساس مشخصات پروژه از اهداف این قرارداد می باشد. که در مدیریت کیفیت مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد.
  • مدیریت زمان: از دیگر اهداف مدیریت پیمان ساخت و اجرا ، انجام روند ساخت و تحویل به موقع پروژه به کارفرما می باشد. از آنجایی که در این قرارداد مدت زمان اجرای پروژه و تاریخ تحویل کار مشخص شده است. پیمانکار با برنامه ریزی دقیق تمامی بخش های اجرایی پروژه را مدیریت می کند
  • مدیریت هزینه ها: همچنین به کار گیری پیمانکاران با تجربه و حرفه ای موجب می شود تا هزینه های ساخت تا میزان بسیار زیادی مدیریت شود و کاهش یابد. در این صورت کارفرما می تواند با پرداخت کمترین هزینه پروژه ای با کیفیت بالا را تحویل بگیرد.
مدیریت-پیمانکاری

مزایای مدیریت پیمان ساخت

  • کاهش در هزینه : شیوه پرداخت دستمزد مدیریت پیمان mc بصورت تدریجی و متناسب با میزان پیشرفت پروژه می باشد. از جهت دیگر به علت اینکه هدف مدیریت پیمانکاری اجرای صحیح پروژه و جلب رضایت کارفرما است ، امکان اتلاف هزینه و سودجویی کاهش پیدا خواهد کرد.
  • کاهش زمان اجرای پروژه : هرچه قدر که زمان انجام پروژه سریع تر باشد ، به نفع مدیریت پیمان ساخت خواهد بود. به همین دلیل تلاش بیشتری برای کاهش زمان پروژه و اجرای با کیفیت آن انجام خواهد شد.
  • کاهش مسئولیت کارفرما : با سپردن پروژه به مدیر پیمان ، کارهایی از قبیل مسائل فنی و ایمنی ، ارتباط با تک تک پیمانکارها ، ارتباط با همسایه ها ، اجرای دقیق پروژه و بسیاری از موارد دیگر از عهده کارفرما خارج خواهد شد و به بخش مدیریت پیمانکاری سپرده می شود. به همین دلیل مسئولیت کارفرما بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.
  • راحت تر شدن اجرای پروژه : کارفرما تنها با مدیریت پیمان ساختمان سازی در ارتباط خواهد بود و دیگر نیازی نیست که بصورت مستقیم با هریک از پیمانکاران بخش های مختلف در تماس باشد.

هزینه مدیریت پیمانکاری

پس از توافق و انعقاد قرارداد مدیریت پیمان ، بخشی از هزینه های صورت گرفته بصورت درصدی محاسبه شده و به طرف مدیر پیمانکاری پرداخت خواهد شد. در واقع می توان گفت که در نمونه قرارداد پیمان مدیریت اجرای ساختمان بصورت ریز و با جزئیات میزان درصد پرداختی و توافق شده ذکر می شود. این قرارداد منفعت دو جانبه دارد. به اینصورت که کارفرما دیگر هیچ گونه سودی به طرف پیمانکار پرداخت نخواهد کرد. تنها هزینه های ذکر شده در قرارداد نظیر هزینه های نیروی انسانی و ماشین آلات را می پردازد. در مقابل پیمانکار مبلغی را بابت اجرای پروژه نمی دهد و تنها بخاطر تخصص در مدیریت پروژه و هماهنگی با سایر پیمانکاران ، درصدی را بصورت توفق شده دریافت خواهد کرد. به اینصورت حق الزحمه مدیریت پروژه پرداخت خواهد شد.

خدمات شرکت پیمان مدیریت

تا به اینجا با جواب سوال مدیریت پیمان یعنی چه ؟ آشنا شدیم. همینطور در مورد مزایا ، هزینه ها و قانون مدیریت پیمان صحبت کردیم. اما برای اینکه مدیریت پروژه خود را بخواهیم به یک شرکت پیمان ساخت بسپاریم ، می بایست چه خدماتی را از آنها انتظار داشته باشیم. در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

  • ارائه مشاوره حرفه ای در زمینه انعقاد قرارداد و مصوبات قانونی
  • برنامه ریزی دقیق و محاسبه هزینه ها
  • تهیه یک برنامه جامع در زمینه عملیات ساخت و ساز و شیوه اجرای پروژه
  • نظارت کامل بر درصد اجرای پروژه و شاخص های کلیدی عملکرد
  • بررسی و انتخاب نیروهای اجرایی و پیمانکارها
  • بررسی مسائل ایمنی از جمله وضعیت سلامت و بیمه کارگران
  • هماهنگی کامل با بخش های مختلف و برنامه ریزی دقیق

انواع قرارداد مدیریت پیمان mc

مدیریت پیمان قرارداد های مختلفی با شرایط متنوعی دارد. در این بخش به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • پیمان مدیریت
  • پیمان دستمزدی
  • قرارداد مدیریت امانی
  • قرارداد پیمان فاینانس

ضمن اینکه در هر یک از این نمونه ها ، بصورت دقیق و با ذکر جزئیات وضعیت قرارداد مشخص خواهد شد. برای مثال در نمونه فرم خام قرارداد مدیریت پیمان به مواردی از جمله شیوه اجرای پروژه و درصد پرداختی به پیمانکار اشاره می شود.

پیمان-مدیریت

خلاصه مبحث پیمان مدیریت

مدیریت پیمان یک روش برای برون سپاری اجرای پروژه هاست. در این روش یک شخص یا گروه که میتواند یک شرکت هم باشد توسط کارفرما انتخاب میشود تا کار مدیریت پروژه را بر عهده بگیرد. در این روش کارفرما نقش اسپانسر مالی یا سرمایه گذار را بر عهده دارد.

مدیر پیمان فردی که مدیریت این پیمان را برعهده گرفته است. مسئولیت مدیریت تمام و کمال پروژه را بر عهده دارد. قرارداد پیمان مدیریت پیش از فاز طراحی و یا در میانه آن عقد میشود. این پیمان یکی از بهترین روش ها برای اجرا یا تکمیل پروژه هاست و در آن منافع کارفرما تا اندازه زیادی تامین میشود.

مزایای استفاده

این روش در صورت به کارگیری درست میتواند به نفع طرفین باشد. همچنین پروژه با کیفیت بهتر و در مدت زمان کوتاه تری به سرانجام خواهد رسید. با وجودی که در مدیریت تمام مراحل اجرا برعهده مدیر پیمان میباشد اما کارفرما امکان نظارت بر این روند را خواهد داشت.

با توجه به این که وظیفه اجرای پروژه به صورت کامل برعهده مدیر پیمان است در صورت بروز مشکلات احتمالی کارفرما از تبعات آن در امان خواهد ماند.

مدیر پیمان در نقش وکیل کارفرما ظاهر میشود به همین دلیل منافع پروژه را منافع خود میداند. با این کار کیفیت انجام پروژه در عین بهینه بودن هزینه ها رعایت میشود.

نحوه محاسبه درصد مدیریت پیمان

نحوه محاسبه درصد مدیریت پیمان تا اندازه زیادی به شرایط کار، عوامل محیطی و در کل شرایط پروژه بستگی دارد. برای مثال در شرایط آب و هوایی و اقلیمی که کار سخت است، مثل جنوب و یا نقاط شرجی نرخ درصد پیمان افزایش پیدا میکند. همچنین مهم است که پروژه در چه منطقه ای در حال اجرا است. انتقال مصالح و کارگران در برخی از نقاط سخت تر است و این مسئله میتواند در افزایش درصد پیمان نقش داشته باشد.

هرچه پروژه بزرگتر بوده طرح اولیه آن پیچیده تر باشد درصدی که باید به مدیریت پیمانکاری اختصاص یابد بیشتر خواهد بود. یکی از عوامل تاثیرگذار در نحوه محاسبه ، تهیه مصالح و متریال ساخت پروژه است. توصیه میشود که تهیه مصالح و متریال مورد نیاز نیز به تیم و یا فرد مدیر پیمان سپرده شود.

نکات مهم قرارداد مدیریت پیمان

با عقد قرارداد و پرداخت درصد توافق شده ، تجارب مهندس پیمانکار در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این تجارب در تمام مراحل اجرای پروژه خود را نشان میدهد و مواردی مثل اخذ مجوزها، سفارش مصالح و بکارگیری نیروی انسانی با سرعت و سهولت بلایی قابل انجام است.

پیمان مدیریت برای افرادی که هزینه لازم را برای به ثمر رساندن پروژه دارند اما دانش، مهارت و تخصص لازم در این زمینه را ندارد بهترین گزینه است. البته گاه ممکن است افراد در عین دارا بودن دانش مربوط به این کار زمان و یا حوصله کافی را نداشته باشند. در این صورت نیز با عقد قرارداد مدیریت پیمان و اختصاص دادن درصدی به پیمانکاران میتوان پروژه را به نحو احسن پیش برد.

خدمات شرکت کلوک

شرکت ساختمانی کلوک مجری پروژه ها و سازه های بزرگ، نماهای بتنی، فلزی، مدرن و کلاسیک است طی 20 سال سابقه درخشان با پشت سر گذاشتن پروژه های موفق توانسته است، محبوبیت زیادی بین معماران و مهندسان ساخت و ساز پیدا کند. از خدمات کلوک می توان به مواردی همچون :

حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری، تعهد، انعطاف، مسئولیت پذیری، صداقت، ارتباط قوی و در نظر گرفتن سرمایه سرمایه گذاران و بسیاری از نقاط قوت، عملکرد اصولی و درست شرکت کلوک kelouk می باشد.

پرسش و پاسخ

مدیریت پیمان نوعی قرارداد است که، با توجه به قوانین ذکر شده در آن کارفرما، شرکت و یا شخص پیمان کاری را برای مدیریت کل پروژه ساختمانی ، انتخاب خواهید کرد.

از افراد تاثیرگذار در پروسه اینکار می توان به کارفرما ، پیمانکار و در نهایت مشاور پروژه اشاره کرد.

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و کادری مجرب ، آماده مدیریت پروژه های کارفرمایان گرامی می باشد. حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری و تعهد از جمله نکات عملکرد کلوک می باشد.

سایر

مقالات کلوک
شرایط-مشارکت-در-ساخت

مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت مشارکت در ساخت در واقع نوعی قرارداد است که در حوزه پیمانکاری

آلاچیق-تراس

تراس گاردن

تراس گاردن تراس گاردن یا همان تراس سبز که به آن بالکن سبز نیز گفته

اجرای-سقف-وافل

پیمانکار سقف وافل

پیمانکار سقف وافل سقف وافل جزو سازه‌های ساختمانی نوظهوری است که برای ساخت‌وساز سقف‌هایی با

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button